sape nak $$$$$$ klik kat sini..hehhehehe

Friday, December 11, 2015

bawang merah









dr pakcik google picture ni..



salam ceria..

jika semalam cikceria share pengalaman dengan bawang putih..

hari ini dgn bawang merah pula..

bawang merah ni sgt bagus jugak..

jika da kopek jangan letak dalam bekas yang terdedah di dalam peti ais atau di luar, tetapi bekas itu hendakla di tutup kerana bawang merah akan menyerap kuman dan bakteria di sekitarnya..

pastu kita makan bawang tu..maka badan kita pun ada bakteria yang diserap tadi..oleh itu kene simpam dalam bekas yang tertutup Nye..

cikceria akan kopek bawang merah dan hiris kasar-kasar dan letak diruang tamu atau bilik untuk serap bakteria..lagi bagus kalo anak demam kita letak bawang tu dan pas agak da nak hitam atau 3 atau 4 hari kita buangla bawang tu..

itula pengalaman saya dengan bawang merah..selain sedap di makan..ianya sgt berguna kpd kesihatan kita..

6 comments:

Kakzakie Purvit said...

Semalam bawang putih hari ini bawang merah:)
Kakak tak pernah buat sebagai menyerap bakteria tu
Tapi kalau masak memang mesti nak ada bawang merah ni
Even buat sup kalau tak ada bawang goreng guna bawang merah ni macam tak lengkap kan:)

cikceriacorner said...

Hehe..aah kak..smlm cerita bwg putih..ni bwg merah plak..msk xde bwg xbest kan kak.mcm ada yg krg..hehe

SHERWIEYNA MUZZAWER said...

Alamak baca entry sebelum dan hari ni teringat kat cerita bawang merah bawang putih pula..hehe

zino said...

boleh amalkan tip ni nanti.. tq

cikceriacorner said...

sherwiyna muzzawer..

heheheh..cerita bwg merah bwg putih pon best kan..heheh

cikceriacorner said...

uncle zino..

hehehe..boleh uncle