sape nak $$$$$$ klik kat sini..hehhehehe

Sunday, January 23, 2011

ais best..tapi..


( bestnye ais..)

bila cuaca panas, minum ais memang sedap..
sebab ia menyejukkan..

namun, amalan meminum ais selepas makan
dikaitkan dengan masalah jantung..
ais boleh membekukan makanan berminyak
yang kita makan dan memperlahankan
proses penghadaman..

ini mengakibatkan penyempitan banyak saluran
yang boleh membawa kepada pelbagai penyakit..

tukarkan amalan ini dengan mengamalkan minum air panas
atau suam setiap kali selepas makan..

hehehhe..

26 comments:

h4ni3 said...

yang sedap tu la yg bawak penyakit kan
huhu~

sal said...

mekasih krn dapat informasi yang berguna kpd diri dan kesihatan

Zareda Norman said...

dan amalkan minum selepas 10 minit selesai makan...

Mak Su said...

maksu kureng dah ais2 ni, bdn tak tahan... ah wek tua... hi hi hi

kak Erna said...

cik ceria..terima kasih..,,
nasib baik lah mok cik ni..kadang2 lupa nak minum lepas makan..

cik emymilia said...

minum ais bleh sakit-sakit badan tau...bagi diri CE la...;((

sahromnasrudin said...

insyaAllah..berbekam boleh hindari masalah ini

Daddy Ziyyad said...

Salah tu.

Ini FAKTA PERUBATAN: bila minm minman sejuk/berais, kadar metabolisme badan akan meningkat utk menaikkan suhu air itu. Bila kadar metabolisme meningkat, bermakna tenaga diperlukan. So badan akan guna makanan yg kita makan sebelum itu sebagai bahan bakar, utk ditukar kpd tenaga.

Itu sebab, amalan minm aiur sejuk 500ml setiap pagi bagus, boleh meningkatkan kadar metabolisme untuk 3-4 jam.

T@sh Sch@ said...

dan juga membeku kan lemak2 makanan yang kita makan ... maka tepu lah ia di bahagian perut lengan dan peha ..

kan kan kan ...

MOH KEMBARA said...

Salam CikCeria, minum ais mmg berkenan bebenor tp tau tak elok. Sejak kat Turki ni belum minum ayor ais lagi, tunggulah bila balik nanti... Err pe kabor? Maaf lama tak bw, ari tu ada masalah broadband Turki, ni dah ok dah.

ahsfantasy24 said...

huhu..
mse kcik2 suke ngt yg sjuk2 trutama aiskrim, skrang da cuba tkar ngn mnuman suam,huhuhu~

rieyana ynn said...

suka minum air yg sejuk...tak kira siang atau mlm...ahaks...;d

wahida said...

suka air suam, tapi kalau dah dpt minum ais...nikmatnya....ngeeeee.....

cikceriacorner said...

h4ni3..

heheh..a'ah kan kak..kadang2 nak elak pon xdpt..hehhe

cikceriacorner said...

kak sal..

ehhehe..ok akak..sama2..ada ilmu kite sharing..

sharing is caring kanss..heheh

cikceriacorner said...

kak zar..

o yeke kak..ok akak..time kasih akak..:)

cikceriacorner said...

mak su..

hehehe..ais memang x elok kan mak su..kdg2 sy minum gak..tp la ni kene kurang2 kan..:)

cikceriacorner said...

kak erna..

hehehe..la yeke kak?tp kene minum kak..:)

cikceriacorner said...

CE..

hehehe..a'ah CE..bleh sakit2 bdn..lemah2 sendi..:)

cikceriacorner said...

shah..

ye ke shah..terima kasih..:)

cikceriacorner said...

daddy ziyyad..

o yeke..emm..time kasih info ni..
air sejuk dan ais batu sama x dokter?
sy konfius..

hehehhe

cikceriacorner said...

scha..

ehheheh..emm..rasenye ais bleh tepu kan lemak..

cikceriacorner said...

kak halima..

heheh..xpe la akak...ok aje..

jaga diri baik2..:)

cikceriacorner said...

ahsfantasy24..

ehehhe..minum sekali sekala xpe kanss..:)

cikceriacorner said...

yana..

heheh..jgn selalu kang batuk..:)

cikceriacorner said...

kak wahida..

hehehe..emm btul tu kak..nikmatnye..:)