sape nak $$$$$$ klik kat sini..hehhehehe

Wednesday, January 19, 2011

nasi ambeng dan nasi wuduk..


(daun pisang yang digunakan utk tutup ambeng)


(nasi ambeng..tp mak cik ceria xguna nasi putih..dia masak nasi wuduk..
kadang2 ada org masak nasi minyak buat ambeng..)


(ni org jawa kat tempat cik ceria panggil jangan lombok..kalo kat kg kenduri
 kesyukuran atau majlis kawen ada lauk ni..kira lauk wajib la..ada yg buat kering dan ada yang letak santan..heheh)


salam ceria..
ape semua?
alhamdulillah sihat hendaknye..heheh
nasi ambeng kat kg cik ceria masih ada lagi..
ada yang guna nasi putih atau nasi minyak atau nasi wuduk..
nasi wuduk?heheh..bukan nasi air semayang tau..
hehehhe..
nasi wuduk ni di masak dgn menggunakan rempah ratus yang
 direbus ayam bersama santan dan air rebusan ayam 
tadi bersama rempah dan santan dibuat nasi..pehh..best2..heheh
dan ayamnya boleh digoreng atau dimakan begitu sahaja..
dan lauk yang turut serta untuk dibuat ambeng ialah..
mee goreng,ayam,masak kacang goreng,serunding jawa yang kelapa tu,
ada yang letak terung sambal dan lauk wajib ialah
jangan lombok..

nasi ambeng ni akan dibahagi 4 org..
ada 4 kertas dan plastik disediakan..

hehehhe..tu la serba sedikit mengenai 
nasi ambeng kat tempat cik ceria..
cKLah..cik ceria xtau nak panggil 
ambengan atau nasi ambeng..hehhe

kat tempat cik ceria masih ada jawa lagi..
di Paya Dalam,Air Molek Melaka..
tp bile da sampai generasi cik ceria dan anak2
yang skrg bahasa jawa semain kurang digunakan..
sekadar ada yang faham..
ada yang xfaham atau buat2 xfaham..hehehhe

terima kasih semua..
ceria selalu..esok coti lagi..jaga diri baik2..:)





34 comments:

azieazah said...

Cerita banyak tak mo... apa jadi pun CCC kena tapau jugak bawak balik KL..

tak kira! taak kiraaa! nakkk jugaaaa....!

bujal X said...

leceh la makan 4 orang.saya tamak ok?

haha..

gadisBunga said...

saya penah mkn jangan lombok tu kat rumah cik ceria. pergh, sedap! makanan jawa boleh tahan juga sedapnya!

cikceriacorner said...

kak azie..
heheheh..ala kak len kali ek..
da abis pon..
heheheh

cikceriacorner said...

bujal..
hehehhe..kalo kamu makan sorang...kamu akan kekenyangan sampai seminggu..heheheh

cikceriacorner said...

gadisBunga..
heheh..tq GB..kamu makan masa adik sy kawen ye..
heheh..terima kasih GB..rindu kamu..:)

kak Erna said...

cikceria..
bila la dapa makan nasi ambeng ni..
nasi wuduk tak pernah makan..

BonekadalamChermin said...

saya memang suka masakan jawa
paling suka, ayam masak ungkep!










SAYA MEMANG SUKA MAKAN

kesimpulannya.

kahkahkah

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

sis, we called is nasi uduk or wuduk? cuz when i'm in puncak, jakarta, it is called as nasi uduk.. but idk if there was two different things. perhaps..:)

melawat akak di sini dgn penuh ceria:)

kadok said...

tak pernah pon mkn seme tu..even pecal pon x pernah..:p

Daddy Ziyyad said...

dmana mee kuning nya?? :)

Daddy Ziyyad said...

Ohhh..baru perasan ada mee disitu...hehehe..sorry ya CCC

zino said...

selamat cuti....

sal said...

nasi tu mesra sedapkan..kak sal pernah mengidam nasi tu masa mengandung..puas cari baru jumpa..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

huhu..

festaim dengar nasik wuduk tu tau !

nasi ambeng memang sedap ! Walaupun baru makan sekali aje . .Harap bulan posa tahun ni jiran sebelah rumah bagi lagi..hehe.

sahromnasrudin said...

kabare?? wes mangan urong??

neng klang orak eneng nasi ambeng ike..nang tanjong karang eneng la....

cikceriacorner said...

kak Erna..
heheh..meh la dtg uma..makan nasi ambeng..hehhe
nasi wuduk pon best..heheh

cikceriacorner said...

bonbon..
heheh..ye ke..kamu suke ayam masak ungkep?
wow best tu..
saya pon suke makan..
tu sebab sy debab..
belum trun2 lagi..heheh

cikceriacorner said...

fifi..
hehehhe..thanx 4 coming dik..
i think nasi uduk or wuduk is same nasi but different spelling but still the same kan..hehhe..

datang lagi dik melawat akak..salam ceria..heheh..:)

cikceriacorner said...

pak kadok..
heheh..try la makan..best woo..hehhe

cikceriacorner said...

Daddy Ziyyad..
hehhe..ada tu..jawa jugak ka?heheh

cikceriacorner said...

uncle zino..
selamat bercoti uncle..:)

cikceriacorner said...

kak sal..
heheh..best akak..alhamdulila nasib baik jumpe..heheh..:)

cikceriacorner said...

kak reen..
heheh..best..arap2 jiran sebelah bg lagi..hehhe

cikceriacorner said...

shah..
alhamdulilah..
waras..kito wes mangan..kuwe wes mangan opo urung?hehehh

oo..neng klang orok eneng nasi ambeng?tanjong karang eneng yo..heheh..orok opo..neng meloko eneng meneh..oklah..kesuwon..

teko meneh..hehheh

yantz-yeem said...

weh teq aku dah terlior tgk lauk tu....cedap nya apa nmnya ? lombok???teq bawk le bg aku rse nasik ambeng nie...huhuhuu....

x pun apa kata ko dtg umh aku..kita mask nasi ambeng sama2?

cikceriacorner said...

kak yantz..
heheh..a'ah kak..namanye jgn lombok..

ala csian ko..org mengidam kene tunaikan...

aku nak msk bleh..tp xcnfident..heheh

gadisBunga said...

sekali ada org spiking jowo la kat sini.....gugle translate buleh tolong tak?

rieyana ynn said...

penah juga rasa puasa tahun lepas..mcm2 ada..nasi+mee+ayam+kuahapatah+kacang dan mcm2 lagi lah..seowg memang tak abis nak mum..hikhik..;d

DrSinga said...

best!!
tapi saya nak makan dengan Bujal...
saya nak sapu semua!!!

cikceriacorner said...

yana..

heheh..a'ah dik..tu la lauknye..:)

cikceriacorner said...

DrSinga..

hehhehe..bleh aje akak..makan ngan bujal..
banyak tu..heheh

MakeUpArTy's said...

jangan lombok? jgn pi lombok ye?.. hehe..gurau je..jgn mare ye cc

cikceriacorner said...

aty..

heheheh..jgn lombok best..kalo g lombok,x mo le..heheh