sape nak $$$$$$ klik kat sini..hehhehehe

Thursday, August 02, 2012

semut o semut

salam ceria..
rumah cikceria kat ting 12..
takat ni cicak xde...nyamuk seekor dua datang..
mungkin datang naik lif sebab nak terbang tinggi sgt..hehhe
tapi yg banyak semut kecik kaler merah...
da mcm2 buat..tp dtg gak..
dia paling suka duduk dlm gula..
dalam cerek air..kdg2 dalam lauk..
pantang letak lauk atas meja dia datang..
dalam tong sampah pon dia suka..
tu sebab ari2 kami buang sampah kat tempat sampah...
da spray..ilang kejap pastu datang..
da sapu pon sama...da lap pon sama..
kawan2 ada petua x nak ilangkan semut kecik merah ni?
heheehe..terima kasih..

selamat berpuasa..
*arini kene amik bsp lg..kene cucuk 4x..
selagi xbersalin..
tiap2 2minggu kene cucuk..
doakan saya terlepas dari diabetes
lepas bersalin ye...heheheh..terima kasih..

13 comments:

doc said...

cuba spray dengan larutan serai wangi

kasihibu said...

semut tu naik lif ke dik? hehehehe...
cuba cari spray serai wangi dulu akakk adalah manusia yang kejam pantang nampak semut berduyun2 akk spray dengan serai wangi tu
la ni semut datang kalau ada air manis tumpah ataupun sampah basah tak di buang

Anonymous said...

hi,
kt pun xsuka semut...
tp sejak berkenalan dengan biskut semut, masalh dh selesai.
biskut semut ni dia macam serdak biskut, bau pun wangi. selalunya saya beli dekat pasar malam (yg jual racun serangga) ataupun kedai hardware. harga dalam 50sen ke rm1 sebungkus. tabur jer kat mana2 area yang semut selalu lalu, tmpt simpan barang2 manis, kabinet2 makanan dan biarkan 2-3 hari baru sapu. insyaAllah mmg semut akan pupus untuk 2-3 bulan, ulang lagi lepas 2-3 bulan atau bila nmpk semut dh ada balik. satu lagi yang efektif ialah kapur serangga, yg ni tak berabuk dan lebih senang guna cuma comot sket sbb smua tapak bekas da tanda kapur. tp kesannya sama je dgn serdak semut tu. try la, xrugi dan kos pun xmahal. kt xsuka spray serai wangi sebab akan tinggalkan kesan berminyak kat lantai.

Kakzakie said...

Kakak tak tahulah rumah kakak ipar kakak tu guna macam kapur tulis warna dia pun putih tapi tak panjang lebih kurang macam jari kelingking tau CCC tapi ia adalah utk menghalau semut/lipas ada jual di kedai runcit.

Anonymous said...

kapur ni mmg kecik jer.. tp tahan lama, sbb xperlu sapu hari2..bila dia tggal baru sapu lg..bagi kita, guna ni ok..dia pun tulis kat paket yang racun ni merbahaya kepada serangga tapi tidak mendatang kan mudarat kepada manusia..kira selamat la..setakat kita guna ni, semut dan lipas memang xde..keliling rumah banyak pokok so semut ni memang macam 'pets' pulak..hehehehe

Zareda Norman said...

Letak ubat semut yg serai wangi tu..

Fatin Mraz said...

Semut gtu mmg pantang lepa... Huhuu...

Fatin Mraz said...

Semut gtu mmg pantang lepa... Huhuu...

zino said...

nak ilang semut senang je haramkan gula masuk ke rumah hehe

takada gula tak ada lah semut hehe seba di mana ada gula di situ ada semut hehe

sal said...

risau kan..akak sentiasa lap ngan kain basah..nampak kurang sikit

azieazah said...

Kadang2 semut ni macam bermusim. Ada orang kata, kalu musim orang pegi Mekah, semut akan banyak dalam rumah. Bila habis musim Haji, semut pun hilang. Ntah betul ntah tidak.

Kami guna spray air yang pest-control guna tu, spray kat celah yang tertentu. So far boleh la tahan, berkesan juga.

MulutPayau said...

akak guna kapur utk semut...mmng ok...

gadisBunga™ said...

mmm...taruk musang semut lari tak? heheh....!

CC, awak kene kencing manis ke??